Kasvun ja oppimisen tuki

Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuki

Esiopetuksen toiminta tukee jokaisen lapsen kasvua ja kehitystä vastaten lasten erilaisiin tuen tarpeisiin monipuolisesti. Vanhempien ja kasvatushenkilöstön yhteiset havainnot lapsen kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta ovat tukemisen lähtökohtana, kun taas tuen järjestäminen perustuu lapsen vahvuuksiin ja oppimis- ja kehitystarpeisiin.

Lapsen tarvitseman tuen tarve voi vaihdella tilapäisestä jatkuvaan ja vähäisestä vahvempaan. On tärkeää, että lapsen tarvitsema tuki järjestetään heti tuen tarpeen ilmettyä ja sitä arvioidaan säännöllisesti. Hoito- ja kasvatushenkilöstö tukee suunnitelmallisesti lapsen kasvua ja oppimista käyttäen monipuolisesti erilaisia menetelmiä ja välineitä sekä muokaten oppimis- ja kasvuympäristöä lasten yksilöllisiä tarpeita ja vahvuuksia tukeviksi. Oppimisen ja esiopetukseen osallistumisen tuen rakenteelliset opetusjärjestelyt ovat harkinnanvaraisia ja ne järjestetään ensisijaisesti lapsen omassa ryhmässä. Ryhmään voidaan palkata ryhmäavustaja.

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (veo) on kasvun ja oppimisen tuen asiantuntija. Hän ohjaa ja neuvoo päivähoidon ja esiopetuksen henkilöstöä ja vanhempia lapsen tuen tarpeeseen liittyvissä asioissa. Lisäksi hän mm. ohjaa lapsille pienryhmätoimintaa ja toimii suunnitelmallisesti yhdessä ryhmän kasvatushenkilöstön kanssa. Veo on aina mukana tukea tarvitsevan lapsen yhteistyössä vanhempien ja yhteistyötahojen kanssa.

Tuen uudistus alkaen 1.8.2025

Opetus- ja kulttuuriministeriön valmisteleman perusopetuslain muutoksen seurauksena oppimisen tuki uudistuu esi- ja perusopetuksessa. Uudistus perustuu pääministeri Orpon hallitusohjelmaan. Laki perusopetuslain muuttamisesta (1090/2024) on hyväksytty 30.12.2024 ja lainsäädännön muutos tulee pääosin voimaan 1.8.2025. Oppimisen tuen uudistus ei muuta varhaiskasvatuksessa annettavaa tukea.

Perusopetuslain ja siihen liittyvien lakien muutoksesta johtuen esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet on päivitetty.  Ensisijaisesti muutokset opetussuunnitelman perusteissa liittyvät oppimisen tukea käsittelevän luvun uudistamiseen kokonaan. Perusteet ja sen mukaan päivitetty paikallinen suunnitelma astuvat voimaan 1.8.2025. Muutoksen myötä tuen kolmiportaisuus poistuu ja keskeisenä tukitoimena on lapsiryhmässä toteutettavat opetusjärjestelyt ja tukimuodot.

Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat opettajan antama yleinen tukiopetus, opettajan antama opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat osa esiopetuksen kaikkea toimintaa ja keskeinen osa esiopetuksen toimintakulttuuria. Ne suunnitellaan ja toteutetaan paikallisesti ja kytkeytyvät suoraan sekä esiopetusryhmän että koko yhteisön tarpeisiin. Kaiken perustana on opettajien ja muun henkilöstön osaaminen, moniammatillinen yhteistyö sekä näiden kehittäminen ja johtaminen.

Esiopetusta kehitetään ja järjestetään inkluusion periaatteiden mukaisesti. Periaatteisiin kuuluu kaikkia lapsia koskevat yhtäläiset oikeudet, tasa-arvoisuus, yhdenvertaisuus, syrjimättömyys, moninaisuuden arvostaminen, sosiaalinen osallisuus ja yhteisöllisyys.

Inklusiiviset periaatteet

© Pälkäne 2025 creative crue logo